Asian Handicap

Asian Handicap är en spelform som brukar användas inom olika sorters spel nu du spelar på olika odds. Det handlar om att de olika spelen bara har två resultat som går att spela för. Exempelvis en match i allsvenskan mellan Malmö FF och Djurgården. Denna match är otroligt jämn, men väljer spelaren att spela Asian Handicap så gör det att resultatet bara är antingen en hemmavinst eller en bortavinst. På så sätt tar du bort det oavgjorda resultatet. Däremot bör du ha i åtanke att oddsen oftast blir lägre eftersom chansen att vinna blir bra mycket större.

Units

Units, eller enheter som det heter på svenska är något som är väldigt vanligt i spelsammanhang. Eftersom betting idag är så otroligt globalt så har du valt att sätta ett namn som finns oavsett vilka valutor vi pratar om. Dessa enheterna skiljer sig väldigt mycket beroende på vem det är som spelar. Om det är någon spelare som spelar med mindre summor så kan det innebära att den spelar med exempelvis 20 öre per enhet. Medans de lite större spelarna som spelar med större summor exempelvis har 200 kronor per enhet. Genom att använda sig av units blir det enklare för spelaren att hålla koll på hur den ska gå tillväga när den spelar.

Bookmaker

En Bookmaker är en person som fungerar som ett spelbolag. den tar nämligen emot olika slags bets från olika spelare. En bookmaker kan du gå till för att få reda på ett specifikt odds som inte finns med i utbudet. Dessa ”Bookies” härstammar från USA då det spelades på exempelvis College hockey. Idag har branschen i Europa tagit väldigt stora kliv och därför har även bookmakers blivit en naturlig del i spelbranschen. Om spelaren vill spela på exempelvis hur många Armbågar Markus Rosenberg kommer dela ut under allsvenskan så kan du kontakta en bookmaker för att sedan få ett odds. Efter det får du sedan ta ställning till hur detta oddset förhåller sig i verkligheten.

Helgardera

När du ska helgardera någonting så innebär det att du fyller alla möjliga resultat. Detta begrepp använda väldigt ofta inom betting. Exempelvis om du spelar på stryktipset och en av matcherna är otroligt svårt att spela på. Då kan du lyckligtvis helgardera raden, vilket i sin tur innebär att du kryssar för både en eventuell hemmavinst, bortavinst samt oavgjord. På så sätt kan du inte förlora just på denna match. Dock gäller det att inte helgardera för ofta. I slutändan kan det innebära att du får betala en hel del pengar när du helgarderar.

Moneyline

Att spela Moneyline är ett begrepp som används när en spelare vill spela på ett resultat inklusive eventuell övertid. Vissa matcher som exempelvis inom Ishockeyn har alltid en utgång av att ett lag vinner och ett lag förlorar. Vill du spela Moneyline så har du i åtanke att detta spel kommer avgöras oavsett om resultatet skulle vara oavgjort efter full tid eller inte. Därför behöver den som spelar moneyline inte ta någon som helst hänsyn till att en match skulle sluta oavgjort.

Head-To-Head

Att spela Head-To-head har blivit allt vanligare inom spelbranschen. Idag erbjuder till och med svenska spel olika sorters individuella möten spelare emellan. Exempelvis kan det handla om vem av två spelare i vardera lag som gör flest poäng. Det är genom en bookmaker som det tas beslut om vilka spelare som ska inkluderas i detta bet. Det Behöver inte bara handla om poäng utan kan innebära en rad olika innebörder. Exempelvis kan det handla om vem som tar flest utvisningar under samma match. Ofta har dessa Head-To-Head möten ofta att göra med spelarnas egenskaper. Det är exempelvis väldigt sällan som två s.k. ”Fighters” möts Head-To-Head gällande att göra flest poäng, då det inte är något de brukar tillföra för laget.

Insatstak

Insatstak är ett tak som anger hur mycket varje enskild individ får spela på ett visst resultat. Under de senaste säsongerna har det varit rejäla skriverier kring matchfusk, vilket gjort att man fått ta ett rejält grepp om denna brottslighet. För att exempelvis kunna se att detta sköts ordentligt kan en bookmaker sätta tak för vad man får satsa och hur mycket. Mer om insatser lär du dig i bettingskolan!